Sunday, March 4, 2012

Aku Rinduuuu Sgt Kat Dia.....

Assalamualaikum....

Aduuuh...ape la tajuk entry aku ni...xde idea sebenarnya nk tulis ape..;-)....
Sebenarnya kan..aku rindu sgt kat seseorang ni...Mesti ada yang bleh agak sape yang aku rindu sebenarnye..sape lg kan???mesti la enche somi ku...heheheheh...

Tp semenjak dua menjak nie aku asyik gado jer ngan enche somi...mcm nie la perangai aku yg burok nie..bila rindu jer asik nk cr pasai nk gado..ntah pape ntah..huhhh...

Ade ker pasangan lain mcm aku??? Atau adakah perangai aku nie mmg x senonoh...
EEiiiiiii...takotnyer aku...xnak la aku tetiba bleh jd isteri derhaka plak...wanauzubillah.....

Enche somi ku nie penyabar jgk orgnyer..bleh tahan perangai aku..
Syukur sgt aku dpt suami mcm nie....Alhamdulillah...

Bila rinduuu...layan gambar jerla aku....hohohohohoh...


Aku harap enche somi akan terus bersabar dgn sikap aku...aku pon berharap aku dpt ubah perangai burok aku ni & akan jd isteri solehah...hehehehe

Wassalam...

p/s: Doakan kebahagiaan kami..Amin..... :-)



Thursday, March 1, 2012

Homemade Pizza By Me

Salam Jumaat buat semua....

Hari ni mood aku tetiba rajin plak...lepas tugasan dobi mendobi..teringat plak rasa nk mkn pizza homemade yg telah lama tertangguh...huhuhuh...So,ape lagi..aku pon terus terkam bhn2 yg dh lama ready dlm peti ais mak aku 2... dan Alhamdulillah..tercapai jugak hasrat aku pg ni... dan inilah hasilnya...

jeng jeng jeng......

2nd batch

1st batch nie overcooked ...aku trus bagi jiran masa panas2

1 keping dh selamat dlm pewot dah


Masa 1st batch 2 overcooked plak..dh lama x buat pizza..tp aku bg jiran aku..bukan niat aku nk bagi yg kurang elok..tp dh terbagi coz xperasan plak dh overcooked..huhuhu...tp rasanya xdela terok sgt..ok lagi 2 kn???


resepi pizza:

doh:
1/2 kg tepung roti
2 sudu mkn minyak zaitun
1/2 sudu mkn gula
1/2 sudu mkn garam halus
1/2 peket yis mauripan (campur dgn air suam)
325 ml air suam2 kuku

sos:
1 tin sederhana tomato puri
bwg besar 1 biji (potong dadu)
sedikit minyak masak utk menumis
sedikit oregano
garam & gula secukup rasa

topping:
1 biji lada benggala (potong memanjang)
3 batang sosej (potong serong)
6 batang filamen ketam (potong bulat2)
1 tin kecil sardin ayam brand (bg aku lebih sedap ayam brand)
pizza topping cheese
keju mozarella

cara-cara:

doh:
1.masukkn tepung dlm bekas yg agak2 senang utk menguli
2.buat lubang kt tgh2 then masukkan yis yg dah dicampur air suam
3.msukkn myak zaitun,garam & gula
4.uli sehingga doh x melekat di tgn
5.bentukkn doh menjadi bulat2 (4 biji bg pizza saiz kecik)
6.biarkan selama 45min lbih kurang @ sehingga doh mengembang 2x ganda
7.tumbuk doh utk keluarkan angin & biarkan selama lbih kurang 10min

sos:
1.tumis bawang besar
2.masukkan tomato puri serta sedikit air
3.kacau rata & perasakan dengan garam serta gula
4.msukkn oregano sbgai penambah aura masakan

pizza:
1.ambik doh & bentukkan leper
2.buat lubang menggunakan garpu di seluruh permukaan doh
3.sapukan sos pizza
4.susun topping (mengikut citarasa)
5.taburkan cheese (lg byk lg sedap)
6.bakar dlm oven lebih kurang 10min jer..(coz pizza aku buat nie saiz kecik ajer)
7.siapp...selamat mencuba :-)







Monday, February 20, 2012

New Testimoni~Penangan SF Beauty


my rakan korib....new testimoni 
Wan Shafini:" hahaha,sy br lbh kure sbule try produk sf beauty ni,mulo2 tu ragu la jgk sb kulit sensitif n berjerawat ni buke sesuko ati blh pakai produk tp alhamdulillah,sy branikn diri,ternyata sf beauty ni bkesan,kulit sy semakin cerah,jerawat x naik doh,parut2 semakin pudar,kulit semakin halus n gebu gtu,,jom try kwn2,,insyaAllah berkesan :)"

dia ni peMAAlu..sbb 2 mula2 gelak jer..

cekidaut.. 


Tagline my rakan korib ialah "SF BEAUTY...kejelitaan sempurna milik kita!"  

Ayuh segerakan diri anda memiliki kejelitaan sempurna bersama SF Beauty..
For order pls sms 017-6747436 @ email fasola_007@yahoo.com

untuk keterangan produk boleh klik disini

TQ..

Thursday, February 9, 2012

Aku Mau Kuruusssss...

Assalamualaikum....

Tensennyer aku semenjak 2 menjak nie...badan aku makin naik giler3x...smua org tego...aduuhhhh...tensen..
Ada ke sesiapa leh bantu aku?????
aku nk kurus tp aku taknak...
  •  DIET
  •  EXCERCISE
(hahaha....boleh ker kurus kalu camtu?????)

Untuk pengetahuan korang...habis smua baju aku KETAT w'pun baju kurung...isk isk isk... aku g keje pon asik pkai baju sama jer...malu jer rasa..mesti ader kwn2 opis aku yg prasan...
mgkin dorg ckp mcm nie dlm ati...

" eh, die nie mcm dh xde baju lain jer...mggu lpas dh pkai baju ni...mggu ni pon bju nie lagi.." 

hahaha...padan muke aku...

itu dah satu masalah...masalah lain yg menyusul akibat keGEMUKan aku ialah...
$$$$$ dlm purse aku makin laju la melayang...asyik nk kena beli &buat baju baru jer... uwaaaaaaa....
kazen aku gak yg untung...byk baju aku dia yg dpt....(drp buang/simpan, baik bg jer kt sesape yg masih sudi nak pkai kan??)

Mcm ni aku mesti cari jalan penyelesaian secepat mugkin...kalu ade sesape leh bantu aku bagusnyer....
Aku Mau Kuruusssss.......(mood:berangan body mcm JLo..hahahaa)

Tata......dadaaaaa.....

Wednesday, February 8, 2012

Tuesday, January 10, 2012

Buah Ajaib

Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia..


Korang kenal tak buah Manjakani? Mesti ada yg kenal..ada yg xkenal...ada yg penah kenal nama tp xpenah tgok rupe buah mcmane...


Buah manjakani ni dianggap sebagai buah `ajaib', dihasilkan melalui proses metamorfosis apabila sejenis serangga penyengat (tebuan) yang hinggap dan menetaskan telurnya di atas daun pokok oak. Telur yang menetas menghasilkan enzim-enzim yang merangsang bekalan makanan pada sel-sel daun sehingga terbentuknya satu bebola keras yang dipanggil Manjakani.

Buah Manjakani
Manjakani telah digunakan secara meluas dalam perubatan tradisional sejak berkurun lamanya oleh orang-orang Arab , Iran , India , Cina dan Melayu. Malah ia dipercayai telah mula digunakan sejak 2725 Sebelum Masehi oleh orang-orang Mesir Purba. Kajian menunjukkan bahawa Manjakani kaya dengan tannin, asid tanik, anti-oksida, vitamin (terutama vitamin A dan C), kalsium, serat, protein, zat besi dan karbohidrat. Manjakani juga mengandungi unsur-unsur seperti astrigen, anti-mikrobial, anti-inflamasi, anti-oksida dan anti-radang.

Khasiat-khasiat Manjakani:

* Awet muda: Anti-oksida dalam Manjakani boleh melambatkan proses penuaan sel;
* Pencegahan kencing manis: Asid Galik boleh mencegah kencing manis dan lelah;
* Pencegahan barah payudara dan rahim: Anti-oksida dalam Manjakani boleh mencegah barah buah dada dan barah rahim;
* Pencegahan bau yang tidak diingini: Manjakani yang bersifat astrigen boleh membasmi kuman yang mengakibatkan bau yang tidak selesa pada faraj;
* Merawat otot-otot dalam faraj: Tannin yang terdapat dalam Manjakani mempunyai sifat menegangkan semula otot-otot dalam faraj dan menyebabkan faraj menjadi sempit semula;
* Mengawal lendir dan lelehan faraj: Astrigen juga mampu menyerap lebihan darah haid dan nifas;
* Mengecutkan semula tisu-tisu: Astrigen membantu mengecutkan semula tisu-tisu di dalam faraj terutama selepas bersalin;
* Menegang dan mencantikkan kulit: Astrigen boleh mencantikkan kulit dan mencegah masalah kulit muka seperti jerawat;
* Mata yang sihat: Astrigen terbukti dapat memberikan penglihatan yang jelas kerana ia dapat mengecutkan tisu-tisu mata;
* Merawat payudara: Oleh kerana Manjakani dapat menegangkan kembali otot-otot, maka amalan mengambil minuman Manjakani dapat memperbaiki payudara yang hilang sifat keanjalannya;
* Gigi dan tulang: Kalsium dalam Manjakani dapat membantu menguatkan gigi dan tulang;
* Mulut: Astrigen dalam Manjakani dapat mengekalkan kebersihan mulut;
* Kulit kering dan berminyak: Astrigen dapat mengekal dan mengawal keseimbangan lembapan kulit;
* Merawat ulser: Amalan meminum Manjakani juga dapat membantu merawat penyakit ulser;
* Melawaskan pembuangan air kerana Manjakani mempunyai serat makanan yang tinggi.
* Vitamin, zat galian serta karbohidrat dan protein boleh membantu memberi kesihatan yang baik. 

Sememangnya buah manjakani ini buah ajaib yg patut para wanita amalkan...


Patut la mak aku dulu selalu minum air rebusan manjakani...siap membebel kat aku suruh minum jugak...Tp aku ni bkn suke sgt rasa dia yg pahit2 gtuw..tp lpas dh abis rasa pahit 2,dtg plak rase manis2...xdela teruk sgt pon rasenyer...


p/s: Jom ladies, kte amalkan buah manjakani...untuk kesihatan & kecantikan bersama ...
lepas ni xpayah la beli jamu2 lagi...he2